Donald Trump haalde onlangs via twitter fel uit naar Toyota, omdat het volgens hem de autoproductie van de Verenigde Staten naar Mexico zou verplaatsen. Hij zat er flink naast, en dat heeft Toyota laten weten ook. Met harde cijfers.
Je moet maar durven, zo'n ongenuanceerde tweet de lucht insturen, terwijl je nauwelijks weet waarover je praat. Trump meende dat Toyota de productie van de Corolla wilde verplaatsen naar het Mexicaanse Baja. Klopt niets van; Toyota heeft daar allang een fabriek en is nu van plan om in Guanajuato een nieuwe fabriek neer te zetten. Eentje die van geen enkele invloed is op de aanwezigheid van de fabrikant in Amerika.
Grote werkgever
Toyota heeft nog dezelfde dag als waarop Trump zijn tweet postte (donderdag 4 januari) een persbericht de wereld ingestuurd. Het bevat louter indrukwekkend cijfermateriaal, dat de aanstaande president op zijn minst in verlegenheid moet brengen. Zo stipt Toyota fijntjes aan dat het al zestig jaar deel uitmaakt van de Amerikaanse cultuur en dat het momenteel werkgelegenheid biedt aan maar liefst 136.000 mensen. Het heeft in Amerika 1.500 dealers en 10 fabrieken en rept van een totale investering in de Amerikaanse economie ter waarde van 21,9 miljard dollar.
Handelsbalans
De afgelopen 30 jaar heeft het in de VS meer dan 25 miljoen voertuigen geproduceerd. De laatste 20 jaar zijn twee van elke drie in Amerika geïnvesteerde dollars aan Toyota's Amerikaanse productiefaciliteiten besteed. Toyota staat bovendien te boek als de kleinste importeur van auto's uit Mexico van 2016. Dat werpt een heel ander licht op de uitlatingen van Trump. Er is nog meer: Toyota exporteerde in 2015 meer dan 160.000 in Amerika gebouwde voertuigen naar ruim veertig landen. Daarmee leverde het een belangrijke bijdrage aan de Amerikaanse handelsbalans.
1.100 nieuwe banen
De uitlatingen van Trump vallen sowieso buiten zijn bereik, omdat ze activiteiten in een ander land betreffen: Mexico. Het aardige is dat de daar sinds 2002 gevestigde fabriek een ondersteunende rol speelt voor de Texaanse Toyota-fabriek. Daardoor waren hun 3.300 medewerkers vorig jaar in staat om 230.000 exemplaren van de modelseries Tacoma en Tundra te bouwen. Recente investeringen in de Amerikaanse productielocaties ter waarde van 700 miljoen dollar hebben bij vier fabrieken inmiddels ruim 1.100 nieuwe banen opgeleverd. En dat is wel een presidentiële tweet waard.